Ako byť pánom svojej mysle

0
155

Aj vám sa často stáva že vaša myseľ žije vlastným životom? Vaše myšlienky prúdia mozgom, svetelnou rýchlosťou, a vy máte pocit že ich neviete kontrolovať či zastaviť?
Tento nepríjemný proces však vieme zmeniť. Náš mozog oplýva zázračnou schopnosťou – neuroplasticitou, ktorá môže byť na škodu ale aj na úžitok. Záleží iba na tom, ako sa rozhodneme danú skutočnosť využiť. V nasledujúcom článku si predstavíme čo to vlastne neuroplasticita je a ako prostredníctvom nej ovládať vlastné myšlienky.

Čo je to neuroplasticita?

Ide o schopnosť mozgu formovať sa prostredníctvom nových nervových zakončení, ktoré sa neustále vytvárajú počas života. Neuroplasticita umožňuje mozgu vyrovnať sa so zraneniami či chorobami a prispôsobiť aktivitu mozgu novej situácii. Funguje to tak, že ak je jedna hemisféra mozgu porušená, tá neporušená „prevezme vládu“ nad niektorými jej funkciami.
Vďaka neuroplasticite sa náš mozog formuje prostredníctvom skúseností, správania sa a myšlienok. Väčšinu času táto zmena prebieha úplne mimo nášho vnímania. Ak by sme však začali vedome ovplyvňovať túto funkciu, máme možnosť zmeniť náš mozog tak, aby sme fungovali efektívnejšie.

4 kroky na ceste ku zvýšeniu mozgovej aktivity

V roku 1990, psychiater Jeffrey Schwart, M.D. vo svojej štúdii vyvinul 4 bodový plán, pomocou ktorého liečil pacientov trpiacich obsedatno – kompulzívnou poruchou. Na základe výsledkov tejto liečby, Jeffrey Schwarz stanovil 4 procesy, ktorých zvládnutie nám pomáha vedome ovplyvňovať vlastný mozog:
Zmena označenia myšlienok
Prvým krokom ku úspešnej rekonštrukcii mozgu je zmena označovania jednotlivých myšlienok. Nežiadané, a zväčša negatívne, myšlienky môžu byť označené ako „falošná správa“.
Ak váš mozog hovorí: „Nie si dosť dobrý/á. Toto nezvládneš!“, jednoducho si povedzte že táto myšlienka nie je pravá, tým pádom ani pravdivá.
Neustálym tréningom sa bude vaša schopnosť eliminovať negatívne myšlienky neustále zvyšovať, až prídete do bodu, kedy nad vami podobné myšlienky nebudú mať nijakú moc.
Zmena konštrukcie myšlienok
Ak dokážete zmeniť vnímanie dôležitosti jednotlivých myšlienok v mozgu, uvedomíte si že myšlienky sú iba výplodom mozgu a vy im nemusíte veriť. Vždy máte možnosť rozhodnúť sa, akú dáte konkrétnej myšlienke moc.
Sústredenie sa na iné myšlienky
Ak vám príde myšlienka, ktorá nie je práve pozitívna či konštruktívna jemne presuňte sústredenie na inú myšlienku či činnosť, ktorá je pre vás prínosná.
Procesom vedomého zamerania sa na myšlienky, ktoré sú pre nás pozitívne, trénujeme mozog.
Zmena hodnôt
V prípade že ste úspešne zvládli predošlé tri kroky, posledný pôjde skoro automaticky, ako výsledok nových vzorcov myslenia. Pomaly začnete byť schopný odlišovať užitočné myšlienky od tých nekonštruktívnych a vedome sa zameriavať na rozvoj práve tých pozitívnych.

Úspešné zvládanie spomínaných štyroch procesov vám zaručí maximálnu moc nad vlastným mozgom a tým sa vám otvoria nové možnosti. V našom mozgu sa nachádza väčšina duševnej sily a my máme možnosť túto silu neustále rozvíjať.