Ako začať s otužovaním?

0
163

Ak bývate v dome s viacerými obyvateľmi a obmedzeným množstvom horúcej vody, určite poznáte ten pocit, keď sa z vašej rannej sprchy stane boj. Teplá voda došla a vy sa, namiesto, užívania si príjemnej teploty, trasiete od zimy. Je to nepríjemné, ale je to až také zlé?
Mnoho zdrojov tvrdí, že pobyt v studenej vode má aj množstvo zdravotných benefitov pre vaše telo či imunitný systém. V nasledujúcom článku vám poradíme, ako správne začať s otužovaním.

Postup pri otužovaní

S týmto procesom je najlepšie začať pred dovŕšením 40 roku života, nakoľko po tomto vekovom limite sa telo stáva náchylnejšie na zimu a mohlo by dôjsť ku zdravotným komplikáciám. Podstatné je celý proces začať doma.

A tu máme dve možnosti:
– začneme s vlažnou vodou a postupne ochladzujeme
– začneme s najstudenšou vodou a ideme postupne od členkov vyššie. Tento postup môže trvať aj niekoľko týždňov – je iba na vás, akým tempom budete postupovať. Vo všeobecnosti však platí zlatá stredná cesta a každá časť tela by mala byť vystavovaná prúdu studenej vody (cca po dobu 10 sekúnd) približne 2 týždne.

Po takejto sprche je vhodné spraviť ľahký strečing na opätovné zahriatie organizmu.
Približne po pol roku domáceho otužovania, môžete začať otužovať vonku. Na začiatok však odporúčame mesiace, v ktorých sa teploty ešte neklesajú pod 10 – 12 stupňov. Plávanie v studenej vode nasleduje až v ďalšej fáze.

Otužovanie by sme mali praktikovať ráno, nakoľko „nakopne“ organizmus a mali by sme sa pri tom hýbať, kúpeľ v studenej vode sa rozhodne neodporúča.
Otužujú sa všetky časti tela s výnimkou hlavy.

Otužovať možno rekreačne a športovo

Pod rekreačným otužovaním rozumieme sprchovanie sa v studenej vode, vonkajšie športovanie počas zimy, ale aj pravidelná návšteva sauny a následne využitie ochladzovacieho bazéna.
Športové otužovanie označuje plávanie vo vode, ktorej teplota dosahuje maximálne 10 stupňov.
Je už iba na vás, akou cestou sa vydáte a pre ktorú variantu sa rozhodnete. Samozrejme ako vo všetkom, aj tu platí – pomaly, ďalej zájdeš, a preto nezabúdajte že každá fáza by mala trvať približne pol roka a v žiadnom prípade svoje telo nevystavujte nebezpečenstvu podchladenia.

Výhody pravidelného pobytu v studenej vode

  • Silná imunita
    Otužovaním sa zlepšuje imunitný systém a telo sa stáva odolnejšie voči ochoreniam, najmä, vírusového pôvodu.
  • Pevná a zdravá pleť a pokožka
    Pravidelným vystavovaním pokožky účinkom studenej vody vedie ku jej dokonalému prekrveniu a tým sa zlepšuje jej pružnosť a jemnosť.
  • Psychická pohoda
    Pobyt v studenej vode zlepšuje náladu a prispieva ku celkom duševnej pohode.