Ako pôsobiť a cítiť sa sebavedomo?

0
220

Nízke sebavedomie je zväčša zakorenené v zážitkoch z detstva, ktoré môžu mať traumatizujúci charakter. Medzi traumatizujúce zážitky môže patriť odlúčenie, zavrhnutie zo strany okolia, emocionálne alebo fyzické týranie ale aj menej závažné zážitky.
Nízke sebavedomie spôsobuje mnoho problémov v každodennej realite a často ústi do psychickej poruchy. Takýto ľudia označujú samých seba za obete a v danej situácii sa cítia bezmocný.
Ak máte pocit že trpíte zníženým, alebo žiadnym, sebavedomím, prečítajte si nasledujúci zoznam aktivít, ktoré podľa amerických psychológov pôsobia pozitívne na zvýšenie sebavedomia. Je na vás či si vyskúšate všetky body tohto zoznamu alebo iba časť. Podstatné je, aby ste sa cítili dobre a do aktivít sa príliš netlačili.

1. Urobte si zoznam: jedna (alebo viac) vaša silná stránka a jeden (alebo viac) z vašich úspechov

Ak neviete akú vlastnosť by ste na zoznam uviedli, poproste priateľa alebo rodinného príslušníka aby vám s týmto zadaním pomohol. Ak už danú silnú stránku a úspech máte zapísané, odporúčame tento zoznam nechať na bezpečnom mieste a prečítať každé ráno.

2. Myslite o sebe pozitívne

Snažte sa čo najčastejšie opakovať túto formulku: „Napriek mojim problémom, som jedinečná a hodnotná osoba, ktorá si zaslúži cítiť sa šťastne“. Možno to znie zbytočne, no prostredníctvom pravidelného opakovania tejto vety, sa vám informácie v nej obsiahnuté dostávajú do podvedomia a zvyšujú tak vašu mienku o sebe samej.

3. Klaďte dôraz na osobnú hygienu

Znie to samozrejme? Možno by ste sa čudovali, ale mnoho ľudí trpiacich veľmi nízkym sebavedomím stráca záujem o seba i osobnú hygienu. Preto aj keď máte pocit že sa vám práve nechce, spravte si manikúru, pedikúru či vyskúšajte novú tvárovú masku, ktorá sľubuje zázračné účinky. Aj takéto maličkosti môžu viesť ku zvýšeniu sebavedomia.

4. Jedlo ako liek

Staré, známe príslovie hovorí: „Sme to, čo jeme“. Myslite teda na to, že ak vaše telo zásobujete nezdravým jedlom, nedostatok živín sa prejaví aj po psychickej stránke. Skúste aspoň raz denne vychutnať to čo práve konzumujete – vypnite TV, počítač či sociálne siete a užite si každé sústo vášho zdravého obeda.

5. Cvičiť, cvičiť, cvičiť

V žiadnom prípade nemusí ísť o náročné cviky. Aj krátka prechádzka raz denne, môže spôsobiť veľké zmeny vo vašom vnímaní samej seba. Takisto, ranný strečing alebo jóga pôsobia pozitívne na vašu náladu a tým zlepšujú celkový obraz o vlastnom tele.

6. Spravte vaše obydlie čistým, pohodlným a príjemným

Cítite ten napĺňajúci pocit po väčšom upratovaní? Tento pocit je spôsobený faktom že, upratať si v priestore, kde žijete znamená upratať si vo vlastnej mysli.

7. Umenie je liek

Aktivity ako kreslenie, maľovanie, tanec, spev… sú ideálnymi na vyjadrenie pocitov. Ak sa necítite príjemne rozprávať o vašich pochybnostiach, umenie je ideálnou cestou ako si psychicky uľaviť. Pamätajte že tu nie je dôležité či a ako viete vykonávať danú činnosť, ale to či si jej vykonávanie užívate.
Nájdite si preto hodiny kreslenia, hrania na hudobnom nástroji či tanca a možno prekvapíte samé seba. Ak neviete čo presne by ste chceli robiť, nezúfajte, skúšajte až kým nenájdete to pravé pre vás.

8. Urobte činnosť/i, ktorú ste dlhodobo odkladali

Áno, danú činnosť ste odkladali preto, lebo sa jej plneniu chcete vyhnúť čo možno najdlhší čas, no jej vykonanie vás naplní príjemným pocitom.

Pravidelné plnenie niektorých (alebo všetkých) z vyššie uvedených bodov, vám môže pomôcť nadobudnúť vyššie sebavedomie a celkovo zlepšiť váš život. Nevzdávajte sa, ak vám to zo začiatku nejde. Všetko chce svoj čas a pri problémoch z nízkym sebavedomím to platí dvakrát viac.