Syndróm vyhorenia ako ochorenie modernej spoločnosti

0
24

Väčšina z nás to dôverne pozná, raz za čas nás prepadnú nepríjemné pocity a všetky povinnosti, ktoré sme doposiaľ zvládali s prehľadom, sú odrazu nezvládnuteľné. Stáva sa to mnohým a tento stav netreba podceňovať.
Pociťujete nedostatok energie, váš život sa stáva nenapĺňajúcim či každodenná realita stratila iskru?
Ak bolo vašou odpoveďou tri krát ÁNO, môže ísť o syndróm vyhorenia. Poradíme vám, ako s tým bojovať.

Čo je to syndróm vyhorenia?

Jedná sa o psychický stav, kedy človek stráca či už profesionálny alebo osobný záujem pri výkone bežných činností. Často ide o úplnú emočnú vyčerpanosť ale aj celkovú, fyzickú, únavu. Všetky tieto nepríjemné príznaky sú často spôsobené neustálym stresom a vysokým emočným napätím. Odborníci z nemeckej univerzity A. Weber a A. Jaekel-Reinhard opisujú tento stav ako úplný nezáujem o bežné veci a aktivity. Syndróm vyhorenia ďalej špecifikujú ako konečné štádium chronického stresu a jeho ignorancia môže mať fatálne následky v oblasti zdravia, medziľudských vzťahov či v oblasti pracovného výkonu.
Preto odporúčame pozorne sledovať, či sa vo vašom správaní prejavuje niektorý z nasledujúcich príznakov.

Príznaky syndrómu vyhorenia

  1. Vyčerpanie – permanentná, fyzická i psychická, únava.
  2. Nedostatočná motivácia – úplná absencia pocitov nadšenia pre pracovné či osobné povinnosti
  3. Kognitívne vyčerpanie – neschopnosť sústrediť sa, vysoká miera zábudlivosti alebo úplná neschopnosť pamätať si.
  4. Slabý výkon – či už ide o pracovné nasadenie alebo nasadenie pri činnostiach vykonávaných v osobnom živote.
  5. Znížená pozornosť o vlastné zdravie – vedenie nezdravého spôsobu života. Dlhodobá ignorancia príznakov môže viesť až ku vyvinutiu závislosti na alkoholu či drogách.
  6. Celková nespokojnosť – dlhodobo pretrvávajúci pocit nespokojnosti a smútku.
  7. Zdravotné problémy – obezita, zažívacie či srdcové problémy. Problémy so spánkom.

Ako predísť syndrómu vyhorenia?

Nemecký vedci vo svojej štúdii, ponúkajú niekoľko krokov na boj so syndrómom vyhorenia ale aj na samotnú prevenciu.
Cvičenie
To že fyzická aktivita spúšťa hormón šťastia, je starý známy fakt, no pravidelné cvičenie má ešte iné výhody. Môže zvýšiť výkonnosť a kreativitu pri práci. Na druhú stranu, šport je ideálny aj v prípade keď potrebujeme od práce vypnúť a „vyčistiť“ myseľ. Medzi najvhodnejšie aktivity patrí beh, bicyklovanie, plávanie, jóga či bojové športy.

Spánok
Pravidelný a kvalitný spánok je jedným z najdôležitejších bodov. Ideálny čas je 8 až 9 hodín, podľa potreby konkrétnej osoby. Spánok takisto obnovuje pohodu a ochraňuje pred prepracovaním. Ak máte problém zaspať, odporúčame, vyhnúť sa akýmkoľvek obrazovkám (TV, telefón či počítač) zhruba hodinu pred spaním. Dobrou voľbou môže byť čítanie knihy či rozhovor s partnerom.

Hobby
Pravidelné venovanie sa svojim záľubám je tiež vhodným spôsobom ako predísť syndrómu vyhorenia. Pri vykonávaní obľúbenej činnosti (sledovanie televízie či „surfovanie“ na internete sa za hobby nepovažuje) sa zvyšuje kreativity a motivácia.

Podpora a empatia
najlepším spôsobom ako sa vyhnúť syndrómu vyhorenia je aktívne stretávanie sa s ľuďmi, na ktorých nám záleží. Nemusí ísť vždy iba o rodinu. Niekedy máme jednoducho lepšie vzťahy s kamarátmi, kolegami či inými ľuďmi a to je v poriadku. V prípade že vo vašom živote podobný ľudia chýbajú, odporúčame vyhľadať podpornú skupinu.

Ak máte pocit že trpíte syndrómom vyhorenia rozhodne odporúčame návštevu psychológa či iného odborníka v oblasti duševného zdravia.